Ny bok: Sjuk doktor. Tio läkare berättar

Foto av bokomslaget till boken Sjuk doktor. Tio läkare berättar.

Vad händer egentligen när man som läkare själv insjuknar och blir en sårbar patient?

I boken ”Sjuk doktor. Tio läkare berättar” skriver läkare över sina egna erfarenheter av att bli inlagd och träffa gamla kollegor på andra sidan om operationsbordet. Hur påverkas ens självbild som läkare och hur lyckas man vara ödmjuk inför att behöva förlita sig på andras medicinska expertis?

I tio texter reflekterar lika många läkare över hur det är att gå från en frisk vårdgivare till en sjuk vårdtagare. Och hur man som läkare i konvalescens efter sjukdomen försöker att hitta tillbaka till vardagen.

Redaktör för antologin är läkaren och forskaren Jonatan Wistrand, även verksamhetsledare för Enheten för medicinens historia vid Lunds universitet.

Läs en recension av boken i Läkartidningen: Läsvärt om när doktorn blir sjuk (öppnas i nytt fönster)

Boken uppmärksammas också i Sveries Radio och vid Jonatan Wistrands egen fakultet här vid Lunds universitet.

Hör en intervju med Jonatan Wistrand på Förmiddag i P4 Malmöhus från den 22 april 2024

Läs en intervju med Jonatan Wistrand på Medicinska fakultetens interna webbplats

Boken "Sjuk doktor. Tio läkare berättar" är utgiven på Fri Tanke förlag.

Läs förlagets presentation av boken på Fri Tankes webbplats (öpnas i nytt fönster)